Sport vs de normale programma's
Sentinel
2008-01-16 10:38:52 UTC
Iets dat me al jaren mateloos ergert is het verbreken van de normale
programmatie op de VRT radio & TV voor sportprogramma's. Ik vraag me af of
ik daar de enige mee ben.

Ik ben hoegenaamd NIET geïnteresseerd om ook maar iets te horen of zien over
voetbal of wielrennen of wat dan ook. Waarom moeten luisteraars zoals ik hun
gewone programma's missen omdat er toevallig "belangrijke" sportevenementen
zijn?

Ik denk dan vooral aan VRT Radio1 en Canvas. Nu, ik weet het niet, maar ik
zou denken dat de gemiddelde Canvas-kijker graag naar Canvas-programma's
kijkt, en niet naar een andere zender wil uitwijken, of zijn TV-avond wil
missen omwille van de zoveelste voetbalwedstrijd met een bende kwasten die
op een grasveld achter een bal aanlopen. Persoonlijk vind ik het
interessanter te zien hoe verf opdroogt, ...

Ter illustratie de reacties op de Radio1 site op één van deze
gebeurtenissen: http://www.radio1.be/programmas/brom/548997/ (waarvan enkele
onder mijn eigen naam, Mariman...)

Ik veronderstel dat er met deze bedenkelijke praktijken veel geld gemoeid
is, maar maakt het dat OK?

Kunnen die sportprogramma's niet op een aparte zender gezet worden, zodat
degenen die hoegenaamd niet gediend zijn met "Sporza" (ze hebben er zelfs
een verzamelnaam aan gegeven!) e.d. hun gewone programma's niet moeten
missen?
Murkha
2008-01-16 11:09:35 UTC
Sentinel microgolfde op 16/01/2008, zo rond 11:38:52, dit culiterair
Persoonlijk vind ik het interessanter te zien hoe verf opdroogt, ...
Heb jij daar een tv voor nodig? Of zitten we hier echt op
be.frustratie?
--
mvg, Valère
Wie niet waagt blijft maagd, en wie te lang wacht wordt verkracht
Sentinel
2008-01-16 11:33:23 UTC
Post by Murkha
Sentinel microgolfde op 16/01/2008, zo rond 11:38:52, dit culiterair
Persoonlijk vind ik het interessanter te zien hoe verf opdroogt, ...
Heb jij daar een tv voor nodig?
Wel, dat is nu net mijn hele punt. Namelijk, ik kan mijn TV-programma's niet
zien, wegens, geschrapt omwille van "sport". Dus MOET ik wel iets anders
gaan doen.
Mogen mensen niet eens klagen of zo? Is dit be.degoednieuwsshow?
Sentinel
2008-01-16 11:36:36 UTC
Post by Sentinel
Post by Murkha
[...]
Of vind je dit een normale situatie? Welke zender zet zijn vast publiek nu
en dan systematisch aan de deur omwille van gesponsorde
vervangingsprogramma's?
Murkha
2008-01-16 11:57:37 UTC
Sentinel microgolfde op 16/01/2008, zo rond 12:36:36, dit culiterair
Post by Sentinel
Post by Murkha
[...]
"Mijn programma's"? Kun je die niet op DVD laten zetten en zo bekijken?
Of vind je dit een normale situatie? Welke zender zet zijn vast publiek nu en
dan systematisch aan de deur omwille van gesponsorde vervangingsprogramma's?
Ik heb het nooit anders geweten dan dat de minderheid moet plooien voor
de meerderheid. En vermits een programma over opdrogende verf nooit
meer dan 1 kijker zal hebben: leer plooien :-p.

BTW: je hoopt/denkt toch niet dat de VRT ooit de nu al meer dan 40 jaar
oude "sport is belangrijker dan de bullshit die we moeten programmeren
omdat we anders niets uit zenden"-politiek overboord gaat gooien?
--
mvg, Valère
Wie niet sterk is, is slap
Sentinel
2008-01-16 12:12:12 UTC
Post by Sentinel
Post by Sentinel
Post by Murkha
[...]
Maar er *zijn er op dat moment geen om op te nemen*, want ze zenden sport
uit. Een CD/DVD/andere zender opzetten kan ik natuurlijk ook, maar dat is
naast de kwestie.
Post by Murkha
Post by Sentinel
[...]
Het zal wel moeten, zeker?! En ik zou eigenlijk wel eens willen weten of er
echt een "meerderheid" dit leuk vindt. Dit klinkt een beetje zoals
Belgacash, skuzeer, Belgacom en Teledinges die doen alsof de "meerderheid"
geen probleem heeft met downloadlimieten.
Post by Murkha
[...]
Tja, als je sport belangrijker vindt (ik zou niet weten waarom, maar ieder
zijn goesting)... Maar ik zou toch denken dat er mensen zijn die WEL in de
gewone programma's geïnteresseerd zijn. Irrationeel van mij, ik weet het...
Koen Godderis
2008-01-16 12:44:07 UTC
Post by Sentinel
Post by Murkha
[...]
Sporten op het hoogste niveau zoals voetbal, autosport, tennis, etc ...
hebben niets van doen de openbare opdracht om deze uit te zenden. Deze
sporten zijn "commerciële" sporten. Het uitzenden van die sporten is
weggelegd voor commerciële omroepen. Staatsomroepen dienen zich bezig te
houden met nieuws, educatie en duiding. En dat binnen een niet
concurrentieel vervalsend en politiek neutraal kader.

Dat laatste slaat bij de VRT natuurlijk als een tang op een varken.

Koen
Jer0te
2008-01-16 12:53:27 UTC
Post by Sentinel
Post by Murkha
[...]
Iedere zender doet dat. Van Vlaamse commerciële zenders tot publieke
zenders in het buitenland. Ik zie het probleem niet, maar ik ben dan ook
voor mijn avondontspanning niet afhankelijk van mijn tv of van één
bepaalde zender.
Sport heeft ook zijn plaats in de samenleving en dus ook op de openbare
omroep. Aangezien er niet elke week een wedstrijd uitgezonden wordt (veel
meer niet dan wel), is het logisch dat de keren dat dat wel gebeurt, de
normale programmatie wat aangepast wordt ipv dat een nieuwe zender de
ether in gaat. Erger je daar niet aan, zie het eerder als een gelegenheid
om eens een avondje gezellig op stap te gaan of een goed boek te lezen of
het schaakbord boven te halen: een gelegenheid om een avond eens niet in
nutteloze tv-uren te laten doodgaan. Als je daar niet mee om kunt, vrees
ik dat het probleem niet bij de vrt ligt. 't Is namelijk niet omdat jij
belastingen betaalt, dat jij beslist wat er op de openbare omroep komt
(velen hebben dat hier nog niet door): naast jou zijn er nog een paar
miljoen die belastingen betalen...
Als je een zender wil die enkel jouw goesting uitzendt, moet je er zelf
één opstarten.

-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
Posted from http://www.iRadio.be
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
l***@dommel.be
2008-01-17 10:58:59 UTC
Post by Jer0te
Post by Sentinel
Post by Murkha
[...]
Wel, dooddoeners terzijde, het is niet omdat "de meerderheid" (die
mythische meerderheid - ik wel daar wel eens harde data over zien)
iets goed vindt dat de anderen zich niet zouden mogen uitspreken.

En nogmaals, ja, ik heb een boel alternatieven - hé, alles beter dan
voetbal kijken/luisteren! - maar dat is weglopen van de kwestie.
The Ultimate Nobody
2008-01-17 16:55:01 UTC
(die mythische meerderheid - ik wel daar wel eens harde data over zien)
U vraagt wij draaien.

http://www.showbizzsite.be/nieuws/detail.asp?iImsNid=55148

Nummertje 8. Veel Canvas programma's komen nog niet aan de helft.
Sentinel
2008-01-19 23:37:57 UTC
Post by The Ultimate Nobody
[...]
1. Ik ben niet zeker wat je hiermee wil bewijzen of ontkrachten waar ik op
doelde.
Sentinel
2. Zie punt 1.
Sentinel
2008-01-19 23:44:33 UTC
["Sport" ipv de normale programma's]
[...]
Ik zie het probleem wel, en het maakt me niet uit of ik daadwerkelijk naar
die zender kijk of niet.
Sport heeft ook zijn plaats in de samenleving en dus ook op de
openbare omroep.
Tot daar kan ik het er mee eens zijn.
[...]
Dat vind ik niet "logisch". Dat vind ik eerder wat men een "gemaksoplossing"
noemt.
Is dit een wedstrijd van hoeveel
dooddoeners-kunnen-we-in-1-paragraaf-krijgen?
Sentinel
2008-01-20 22:12:26 UTC
Post by Sentinel
[...]
Nee, ECHT.

Wat voor mentaliteit is dit? Alles wat ik krijg zijn excuses en dooddoeners.
*Waarom* moeten de gewone programma's er nu en dan uit voor "sport"?

Het antwoord schijnt te zijn "omdat het zo is!"
The Ultimate Nobody
2008-01-22 20:06:09 UTC
Post by Sentinel
Wat voor mentaliteit is dit? Alles wat ik krijg zijn excuses en
dooddoeners. *Waarom* moeten de gewone programma's er nu en dan uit
voor "sport"?
Het antwoord schijnt te zijn "omdat het zo is!"
Nee, omdat voetbal, tennis, wielrennen nu eenmaal meer kijkers lokt dan
nooitgedacht, ter zake, Little Britain, ...
Sentinel
2008-01-24 01:35:56 UTC
Post by The Ultimate Nobody
Post by Sentinel
[...]
Fantastisch. Waarom nog de moeite doen om "gewone" programma's uit te
zenden? Gooi alles buiten, en geef 24/7 sport.
Nico Gouda
2021-04-12 18:09:59 UTC
...lees nu ook https://www.spreekbuis.nl/nep-tilt-extreme-e-naar-next-level/ en dit geldt zo goed als zeker ook voor België. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda(NL).
s|b
2021-04-14 17:31:47 UTC
...lees nu ook https://www. en dit geldt zo goed als zeker ook voor België
Geef eens een reden.
--
Ik usenet, dus ik ben.
<http://www.briachons.org/>
NicouitGouda
2022-08-01 13:41:07 UTC
...lees nu ook https://www.totaaltv.nl/nieuws/espn-blijft-mlb-uitzenden-ondanks-aankondiging-viaplay/ en dit geldt uiteraard ook voor België. Nico.
Nico Gouda
2022-08-02 18:12:45 UTC
...maar lees nu óók https://www.totaaltv.nl/nieuws/espn-blijft-mlb-uitzenden-ondanks-aankondiging-viaplay/ ! Nico.
NicouitGouda
2022-08-13 15:20:25 UTC
...lees nu ook https://www.totaaltv.nl/nieuws/kijker-stoort-zich-fors-betalen-om-sport-met-reclame-te-kijken/ Dit geldt ook voor België. Nico.
Nico Gouda
2022-12-15 18:03:10 UTC
...op https://radiovisie.eu/het-radiodagboek-van-15-december-2/ staat nu dit te lezen: Nico.

2003:

– De Raad van Bestuur van de VRT keurt een apart sportnet op de televisie goed. Dat zal van 24/5/2004 tot 12/9/2004 de ‘moeder aller sportzomers’ uitgebreid brengen.

NicouitGouda
2023-11-13 14:57:27 UTC
...lees nu ook https://www.spreekbuis.nl/onderzoek-uitzendrechten-sport-te-gefragmenteerd/ Nico.
DirkDeBeuk
2008-01-16 13:53:08 UTC
Persoonlijk vind ik het interessanter te zien hoe verf opdroogt
Zulke uitspraak zegt meer over jou dan over voetbal. ;-)
Sentinel
2008-01-16 13:55:03 UTC
Post by DirkDeBeuk
Persoonlijk vind ik het interessanter te zien hoe verf opdroogt
Zulke uitspraak zegt meer over jou dan over voetbal. ;-)
Dank u! ;-)

Geloof me, ik heb een boel interessantere dingen te doen dan me te zitten
ergeren over een radio-of TV-zender. Maar ik dacht dat het een interessante
discussie kon zijn.
An Ony
2008-01-16 19:55:09 UTC
U hebt helemaal gelijk,
maar moest er geen sport worden uitgezonden,
zouden er mensen zijn die zeggen,
"wat is er nu grappig aan die stomme dingen van In De Gloria?
Waarom kan ik niet gewoon een pintje drinken en naar de voetbal zien?",
dus om voor iedereen een beetje goed te doen,
moet er dus ook sport zijn,
dus eigenlijk hebt u niet helemaal gelijk.
Koen Godderis
2008-01-16 20:21:59 UTC
Post by An Ony
[...]
De sporten waar geld mee gemoeid is, horen helemaal niet thuis op een
staatszender, want dat is geen taak van de overheid om sportcommerce met
belastingsgeld op tv of radio te brengen. Dat doen de private zenders zonder
dat men daarvoor aan het belastingsgeld van de burger dient te zitten.

Koen
Murkha
2008-01-16 20:44:43 UTC
Koen Godderis microgolfde op 16/01/2008, zo rond 21:21:59, dit
Post by Koen Godderis
Post by An Ony
[...]
Ja, en die zorgen ervoor dat de producten die ik nodig heb duurder
worden. Of dacht je dat reclame gratis is, uilskuiken.
--
mvg, Valère
Gejongleerd is oud gedaan
Koen Godderis
2008-01-16 20:49:59 UTC
Koen Godderis microgolfde op 16/01/2008, zo rond 21:21:59, dit culiterair
Post by Koen Godderis
Post by An Ony
[...]
Als je niets kent van economische principes, gelieve dan je steeds
wederkerende vervelende mond te houden.

Er zijn producten die niet onderhevig zijn aan een reclamekost op radio en
tv, en waar de consument vrij is om voor deze producten te kiezen.

Simpele van geest.
Murkha
2008-01-16 21:06:35 UTC
Koen Godderis microgolfde op 16/01/2008, zo rond 21:49:59, dit
Post by Koen Godderis
Als je niets kent van economische principes, gelieve dan je steeds
wederkerende vervelende mond te houden.
Dat zou ik tegen jou moeten zeggen, alwetend leeghoofd.
Post by Koen Godderis
Er zijn producten die niet onderhevig zijn aan een reclamekost op radio en
tv, en waar de consument vrij is om voor deze producten te kiezen.
Ja, Aldi en Lidl. En dombo, 't is niet omdat ze geen reclame maken voor
een product dat de reclametijdkopende firma de prijs voor dat product
ongemoeit laat. Dat je dat niet door hebt wijst op een
Post by Koen Godderis
Simpele van geest.
Heel juist.

Plonk me joh, als je toch niets beters weet dan de blabla van een
kleuterke te repeteren...
--
mvg, Valère
Tijd is geld, en geld is money
Sentinel
2008-01-16 21:05:16 UTC
Post by An Ony
[...]
OK, maar waarom moeten de gewone programma's ervoor wijken? Mijn punt was:
de gemiddelde Radio1-luisteraar, of de typische Canvas-kijker, zijn die
gediend met tennis of voetbal ipv hun normale programma's?

Willen ze sport uitzenden? Prima, maar waarom kan dat niet op een aparte
zender?
Bert
2008-01-16 21:21:20 UTC
Post by An Ony
U hebt helemaal gelijk,
dus eigenlijk hebt u niet helemaal gelijk.
Dat begrijp ik niet goed